Jak trenować jesienią? Sprzęt i akcesoria, które pomogą przezwyciężyć jesienną chandrę.

2019-11-18
Jak trenować jesienią? Sprzęt i akcesoria, które pomogą przezwyciężyć jesienną chandrę.Jesień to dla biegaczy trudny czas - zmiana pogody, wahania temperatur, zmrok, osoby z katarem i kaszlem spotykane na każdym kroku. Warunki atmosferyczne oraz  otoczenie w znacznym stopniu wpływają na nasze samopoczucie oraz motywację do treningu. Jesienią na nasz idealnie ułożony plan treningowy czyha wiele niebezpieczeństw, a wiemy przecież, że aby wiosną osiągnąć wymarzony wynik na mecie upragnionego biegu, musimy solidnie przetrenować ten trudny dla biegaczy czas.

Temperatura  na termometrze, a temperatura odczuwalna

Pamiętaj, aby przed każdym treningiem sprawdzić temperaturę na zewnątrz. Zazwyczaj ubieraj się tak, jakby termometr wskazywał 5 do 8 stopni więcej niż jest w rzeczywistości. Sugeruj się temperaturą odczuwalną, zwróć również uwagę na wiatr.

Bieganie przy niskich temperaturach dla wielu biegaczy jest wyzwaniem.  Podstawą jesienno–zimowej garderoby jest odzież termoaktywna, która  utrzymuję stałą temperaturę ciała oraz bardzo dobrze odprowadza wilgoć na zewnątrz.

Na temperaturę naszego ciała podczas jesiennych treningów bardzo duży wpływ ma wiatr. Dlatego warto wzbogacić swoją garderobę o tak zwane wiatrówki – lekkie kurtki, które chronią ciało przed wychłodzeniem. Każda z wiodących marek biegowych posiada w swoje ofercie również nieprzemakalne kurtki, które poza ochroną przed deszczem jednocześnie odprowadzają nadmiar ciepła na zewnątrz.

Niejeden biegacz przeziębił się za sprawą mokrych stóp. Współcześnie łatwo temu zapobiec. Buty z membraną zadbają o to, aby Twoje stopy podczas treningu nie przemokły. Agresywny bieżnik zapewni dodatkowo lepszą przyczepność na śliskich nawierzchniach.

Czy biegać po zmroku?

Jesienne treningi w głównej mierze wykonujemy w ciemności (bez względu na to czy wychodzimy biegać rano czy wieczorem). Dlatego przy doborze wierzchnich warstw zwróć uwagę na ich kolorystykę – wybieraj te bardziej jaskrawe. Jeżeli w Twojej biegowej garderobie przeważa czerń – zaopatrz się w elementy odblaskowe (opaska ze światłem led, kamizelę odblaskową itp.). Zwróć również uwagę, aby wykonywać trening po bezpiecznej, dobrze oświetlonej trasie. Jeśli masz możliwość biegaj w grupie. Umawiaj się na trening ze znajomymi, uczęszczaj na zorganizowane zajęcia. Uważaj na pozostałych uczestników ruchu drogowego – samochody, rowerzyści – oni również są gorzej widoczni jesienią.

Sprawdź naszą ofertę czołówek [tutaj]

Gdy jest bardzo zimno - rozgrzewaj się powoli

Przy niskich temperaturach nasz organizm potrzebuję dużo więcej czasu na rozgrzanie się i wskoczenie na wyższe obroty. Dlatego warto rozpocząć rozgrzewkę już w domu. Przed wyjściem na trening zrób kilka wymachów oraz krążeń ramionami, dynamicznych skłonów, wypadów, skrętów tułowia. Pierwsze kilometry biegu również potraktuj jako element rozgrzewki – nie staraj się na siłę trzymać dobrego tempa. Dobrze dobrany sprzęt czy ćwiczenie ciała to tylko elementy dobrego biegania. Silna wola też potrzebuje treningu… Postaw sobie ambitny biegowy cel na wiosnę. Odhaczaj jednak mniejsze sportowe osiągnięcia, jak nauczenie się nowego ćwiczenia, zwiększony o kilka kilometrów bilans tygodnia, dłuższy o kilka minut czas regeneracji. Jesienią rozgrzewaj powoli również swoją motywację!

 

Magdalena z runnersclub.pl

Pokaż więcej wpisów z Listopad 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel