Warto robić u nas zakupy

Jakie są rodzaje stóp? Poradnik biegacza

 

Naszym celem, jako doradców w sklepie specjalistycznym, jest perfekcyjne dopasowanie buta do biegania do stopy ich przyszłego użytkownika. Zadanie to, z pozoru dość proste, może okazać się sporym wyzwaniem z powodu dwóch podstawowych czynników warunkujących ruch stopy, czyli supinacji i pronacji.

 

Neutralne, normalna stopa wg adidas

U biegacza ze stopą neutralną samo podbicie jest standardowo zbudowane, a ciężar rozprowadzany jest równomiernie od pięty do palców. Ze względu na naturalne zamortyzowanie siły uderzenia, wskazane jest lekkie odchylenie kostki do środka. Poprzez takie ułożenie stopy biegacze delikatnie ścierają podeszwę z zewnętrznej części na pięcie i środkowej na śródstopiu. Jest to najbardziej wskazany ruch, minimalizujący ryzyko kontuzji. Problem zaczyna się dopiero wtedy, gdy odchylenie stawu skokowego w ogóle nie występuje lub jest zbyt głębokie.

Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą butów dla stopy neutralnej »

 

 

Nadmierna pronacja wg adidas

Pronacja (nadpronacja) to nadmierne wychylenie wewnętrzne stawu skokowego w stosunku do piszczela. Jest często połączone z posiadaniem niskiego podbicia stopy. Pronatorzy posiadający źle dobrane obuwie, najczęściej odczuwają bóle stawów skokowych, kolanowych przy więzadłach pobocznych, bioder, a nawet bóle odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Dobór biegowego buta dla pronatorów z odpowiednim wsparciem, czyli twardszą pianką lub mostkiem z wewnętrznej strony, pozwoli zażegnać wszystkie wymienione dolegliwości. Oczywiście ważny jest również stopień amortyzacji dopasowany do typu nawierzchni, na której trenuje biegacz.

Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą butów dla stopy pronującej »

 

 

Nadmierna supinacja wg adidas

Supinacja (nadsupinacja) to zbyt duże odchylenie stawu skokowego na zewnątrz w stosunku do piszczela. Biegacz z takim sposobem przetaczania stopy, posiada często bardzo wysokie podbicie. Supinatorzy, ze względu na ruch stawu skokowego całkowicie na zewnątrz, mają skłonności do skręceń stawu skokowego oraz zmniejszone naturalne tłumienie wstrząsów. Dlatego, zwłaszcza dla biegaczy nieco cięższych, poleca się buty dla supinatorów lub neutralne z dużą amortyzacją oraz dobrze stabilizującą cholewką.

Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą butów dla stopy supinującej »

 

Nie można również zapominać, że nadmierna supinacja, czy pronacja nie musi być nam już przeznaczona na zawsze. Poprzez ćwiczenia wzmacniające mięśnie stopy i zmianę techniki biegu, gdzie pierwszy kontakt z podłożem ma śródstopie, możemy zbliżyć się bardziej do wzorca neutralnego. Należy jednak pamiętać, że proces ten jest długi i wymaga stopniowego wdrażania.

 

Zobacz też: Jak dobrać buty do biegania? »


 

W runnersclub.pl stosujemy specjalne oznaczenie dla każdego modelu butów do biegania, według typu stopy, dla którego są one najbardziej odpowiednie. Wybierając buty do biegania, zwróć uwagę na poniższe ikony:

Stopa neutralna

Stopa pronująca

Stopa supinująca

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel